Kundsupport
Kontakta oss
Företag | Privat
Handlar du som privatperson eller företag?
Välkommen till vår kundtjänst. Vi hjälper dig att svara på dina frågor. Oavsett vad du funderar över kan vi hjälpa dig. Här nedanför kan du klicka dig vidare och läsa de vanligaste frågorna vi får, hur du handlar, vad som gäller för garantim, köpvillkor med mera.
Vill du läsa mer om Tips & Trix, guider, produktjämförelser och skötselråd? Besök då vår blogg: https://blogg.gastrotech.se
För nya kunder
Köpvillkor
Säkerhet & Cookies
Support & Reklamation
Storköksservice
Nyheter
Om företaget
Prisgaranti
Referenskunder
Vad kostar frakten?
Din fraktkostnad beräknas efter vilken den totala vikt på utrustning du har beställt.
Priserna exkl moms.
Var är min sändning?
När vi skickar din beställning får du ett ordererkännande på den angivna emailadressen. I det mailet kan du se sändningsnummer och en länk till att spåra godset.
Min sändning är transportskadad. Hur gör jag?
Har ditt paket blivit skadat under frakt ber vi dig att mejla vår kundservice med följande uppgifter:
Jag har inte kvar originalkartongen, kan jag returnera ändå?
Om du har slängt kartongen till produkten kan du returnera din vara ändå efter att vi godkänt retur. Det sker dock en värdeminskning som bedöms från fall till fall. Minst 50%.
Jag skrev in fel uppgifter i min beställning. Vad gör jag?
Vi kan manuellt ändra dina uppgifter åt dig på din order. Kontakta oss så hjälper vi dig. En förutsättning för att vi ska kunna ändra dina uppgifter är att din beställning inte hunnits skickas iväg. Skulle vi behöva göra en adressändring debiterar vi enligt DHLs taxa för ändringar av bokad transport.
Vad säger konsumentverket om reklamation/garanti för företag?
När man lämnar garanti på en vara innebär det att vi som säljare ansvarar för att varan fungerar och behåller kvaliteten under en viss tid. Det är alltid frivilligt för säljaren att lämna garanti - företag till företag.
För företagare: Innehållet på den här sidan är riktat till företagare. Är du konsument och letar efter regler som gäller garanti, hittar du information på Hallå konsument, vår upplysningstjänst för konsumenter. Till Garanti på hallakonsument.se
Eftersom det är frivilligt att lämna garanti så är det upp till dig att bestämma hur länge garantin ska gälla. Det vanligaste är att garantin gäller för en viss tid, till exempel ett år. Du kan också utforma garantin så att en viss egenskap hos varan garanteras. Till exempel vagnskadegaranti. Det är viktigt att det framgår vad garantin omfattar så att både du och konsumenten vet vad som gäller för köpet.
Lämna skriftlig information om garantin:Du ska lämna tydlig information om garantins innehåll, vad som krävs för att en konsument ska kunna använda garantin och det ska framgå att garantin inte påverkar de rättigheter som konsumenten har enligt lagen. Till exempel reklamationsrätten. Informationen ska lämnas skriftligt.
Om konsumenten vill använda garantin:Om varan försämras under garantitiden är du skyldig att göra något av följande:
Garantin gäller inte om konsumenten varit oaktsam: Garantin gäller inte alltid. Vid nedanstående punkter kan inte konsumenten kräva att garantin ska gälla:
Det är du som måste bevisa att något av ovanstående faktiskt har inträffat.
Reklamation och garanti är inte samma sak: En konsument har alltid tre år på sig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan konsumenten fick den.
Garanti är frivillig och kan ses mer som en bonus. En garanti med kortare giltighetstid än tre år innebär inte att reklamationstiden förkortas. En konsument kan alltså ha både reklamationsrätt och garanti.
Läs mer på konsumenverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-foretag/