Kundsupport

Kontakta oss

Företag | Privat

Produkten har lagts i din varukorg Visa varukorgenTill kassan
0 Produkter
Varukorg
Din webbläsare stöds ej. För bästa upplevelsen rekommenderas en nyare version eller en annan webbläsare.

Köpvillkor

Köpvillkor

 

  1. Priser och betalning
  2. Prisgaranti
  3. Ångerrätt
  4. Retur
  5. Byten
  6. Private Policy
  7. Leveranser
  8. Godkännande av vara
  9. Leveransvillkor
  10. Betalningsvillkor
  11. Garantier

 

1. Priser och betalning

Varje vara anges med pris exklusive moms eftersom vi riktar oss till företag i första hand. Om du är privatperson kan du registrera konto hos oss och då får du priserna inklusive moms. I kundvagnen kan man se det totala priset inklusive alla avgifter, moms, frakt och betalning.

Betalningsvillkor är beroende av valt betalningssätt. Se punkt 10 i köpvillkoren.

Fraktvillkor är beroende av valt fraktsätt. Se punkt 9 i köpvillkoren.

2. Prisgaranti – upp till 14 dagar efter köp*

Vår ambition är att alltid vara billigast i Sverige, och du ska vara säker på att när du handlar restaurangmaskiner hos oss får du marknadens bästa pris. Kortfattat innebär detta att om du hittar samma produkt billigare i en annan butik (i svenska butiker eller nätbutiker) täcker vi mellanskillnaden. Prislöftet gäller i 14 dagar efter köp, och du får hela mellanskillnaden tillbaka från Gastrobutiken.se.

För att få tillbaka mellanskillnaden måste du kunna påvisa att du har hittat produkten billigare, genom att till exempel hänvisa till en produktsida, offert, e-mail eller liknande skriftlig handling. Läs mer om vår prisgaranti.

3. Ångerrätt

FÖRETAG: Du kan ångra ditt köp endast om din beställning inte har behandlats eller skickats av oss. Vid statusuppdatering av din order får du ett meddelande via angiven e-mail så du enkelt kan följa din beställning. I ditt meddelande till oss måste det klart framgå att du ångrar dig. Om avtalet gäller en ej lagerförd vara, specialtillverkad vara – eller en vara som fått en tydlig personlig prägel gäller ej ångerrätt.

PRIVATPERSONER: Hos Gastrobutiken.se kan du ångra ditt köp och skicka tillbaka din vara inom 14 dagar från den dag du mottar beställningen. Specialbeställda produkter som är kundanpassade går ej att returnera.

När du är inloggad på vår hemsida kan du skapa support och reklamationsärenden direkt på hemsidan.

4. Retur

FÖRETAG: Vid retur p.g.a. felbeställning krediteras endast 80% av varans värde. Frakt och övriga kostnader krediteras ej. Det är du som kund som står för returfrakt. 

PRIVAT: Privatkonsument har, enligt distansavtalslagen, rätt att ångra köpet inom 14 dagar. Vid köp i butik eller utanför butik gäller 14 dagars bytesrätt. Ångerrätten och bytesrätten gäller då varan och förpackning återlämnas i oförändrat skick inom 14 dagar från mottagandet. Varan får ej vara använd, men förpackning får ha öppnats varsamt.
Frakt och övriga kostnader krediteras ej. Det är du som kund som står för returfrakt. Returavgift debiteras enligt självkostnadspris eller minst 150 kronor (120 kr exkl moms).

SÅ HÄR GÖR DU:

  • Fyll i reklamationsformulär: https://www.gastrobutiken.se/Meny/Kundsupport/Support-och-Reklamation
  • Invänta godkännande på din reklamation.
  • Bifoga följesedel eller annat dokument som visar vilken order och vilka produkter som returneras.
  • Återbetalning sker så fort som möjligt efter att vi fått tillbaka varan och returen är godkänd.
  • Returadress är: Gastro Sweden Tech AB, Industrigatan 24, 291 36 Kristianstad.

VILLKOR SOM SKA VARA UPPFYLLDA:

  • Retur skall anmälas inom 14 dagar efter mottagande.
  • Retur skall återsändas i hel originalförpackning, ordentligt vikt och i originalskick (ej smutsig, ej trasig förpackning).
  • Fakturakopia, ordernummer eller följesedel skall bifogas (flera om artiklarna är från flera olika order).
  • På returblankett skall det tydligt framgå anledning till returen för varje artikel.

Alla punkterna 1-4 ovan skall uppfyllas för att det skall vara en godkänd retur. Vid retur av produkt är det du som kund som ansvarar för att leveranser sker utan skador på godset. Packetera alltid produkten väl. Klistra fraktetiketten på paketet och kontakta fraktbolaget för hämtning. Om skada uppstår på produkten vid retur eller produkten är defekt vid ankomst till oss debiteras kunden för hela värdet. Skulle produkten ej vara i originalförpackning eller avemballerad eller använd så att produkten anses vara begagnad debiteras kunden minst 50% av produktens värde. Ej lagerförda varor eller specialtillverkade varor kan ej returneras.

5. Byten

Vid byte av en, för oss, lagerförd vara måste du först anmäla att du vill byta varan via vårt returformulär. Det måste tydligt framgå vilken vara du vill byta mot. Det är du som kund som står för returkostnaden. Eventuell mellanskillnad betalas ut/faktureras.

6. Privat Policy

När du lägger din beställning hos oss uppger du dina person/företagsuppgifter. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja avtalet gentemot dig. Du har enligt Personuppgiftslagen rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta oss i så fall via e-post.

7. Leveranser

Lagerförda varor kan i regel skickas omgående. Beställer du flera produkter där några är beställningsvaror skickas din beställning först när allt inkommit till vårt lager. Om en vara har avvikande leveranstid står det angivet vid respektive vara. En del varor skickas direkt från fabrik till den angivna adressen och du kan komma att få flera leveranser från samma beställning. Detta är inget du behöver betala extra för utan fraktens kostnad står angivet i kassan. Om du som kund väljer att dela leveransen tillkommer extra fraktavgifter som baseras på varje sändnings totala vikt.

Vid ej uthämtad sändning:
Om du inte hämtar ut din sändning hos ombud eller om det förekommer leveranshinder av någon anledning debiteras du för den extra avgift som transportören tar ut för återtag/retur. Avgiften varierar med volym/vikt på godset.

 

8. Godkännande av vara

Inom fem dagar efter mottagandet av varan skall kunden besiktiga varan. Föreligger fel eller brist skall detta omedelbart underrättas säljaren, om inte så äger kunden ej rätt att påtala felet eller bristen. Eventuella synliga skador på emballage, direkt vid leverans, måste anmärkas till transportbolagets chaufför.

 

9. Leveransvillkor

DHL & Schenker Företag

Vi anlitar DHL eller Schenker för leverans av våra produkter. Snabba och pålitliga leveranser är en viktig del för oss som leverantör för att du ska bli nöjd som kund. Upplever du leveransen som bristfällig är du välkommen att kontakta oss så vidarbefodrar vi detta direkt till DHL/Schenker.

Din fraktkostnad beräknas efter vilken den totala vikt på utrustning du har beställt. 

DHL Reklamation

Skadeanmälan | DB SCHENKER

 

Leverans till ombud

Paket som skickas till DHL Service Point eller Schenker Ombud. Dessa paket får max väga 20kg och inte vara skrymmande.

 

Hemleverans

Sändningar som överstiger 20 kg måste skickas direkt hem till privatpersoner. Välj detta alternativ för hemleverans. Ni får avisering från DHL eller Schenker när godset ska anlända.

DHL Reklamation

Skadeanmälan | DB SCHENKER

 

Hämta i butik

Du kan givetvis komma och hämta din beställning själv i vår butik.

Adress:

Gastro Sweden Tech AB

Industrigatan 24

291 36 Kristianstad 

 

Retur & Reklamation

Steg för steg vid retur.

  1. Anmäl att du vill returnera en vara till oss via reklamationsformuläret som du kommer åt under E-HANDEL i menyn efter att du loggat in.

    Det går också bra att skicka e-mail till oss: info@gastrotech.se

  2. När vi godkänt returen/reklamationen ombeds du skicka tillbaka produkten till oss.
  3. Vi tar emot och undersöker produkten så den uppfyller de krav vi ställer innan vi krediterar och återbetalar till dig.

Läs om våra villkor för retur / reklamation i våra köpvillkor.

OBS!
Frakter och andra avgifter krediteras ej. Det är du som kund som står för returfrakten.
Returfrakt debiteras enligt självkostnadspris.

 

10. Betalningsvillkor

Klarna faktura 14/30 dagar

Klassikern bland enkla och trygga betalningar. När du handlar på faktura med Klarna får du alltid hem dina varor innan du betalar. 

Du betalar aldrig för något som är fel eller inte dyker upp. Det är enkelt, riskfritt och praktiskt. 

Dessutom betalar du hela beloppet direkt, så att det är ur världen.

Det tillkommer en administrativ avgift på 39,20kr exkl moms.

Faktura 14 dagar

Erbjuds till privatpersoner och enskild firma.

Faktura 30 dagar

Erbjuds endast till Aktiebolag och Handelsbolag.

 

30 dagars faktura - Ekonomisk förening eller offentlig verksamhet?

När du registrerar dig och din verksamhet på vår hemsida kan du ange om du representerar en offentlig verksamhet eller ekonomisk förening / stiftelse. Klarna försvinner som betalalternativ och istället får du 30 dagars faktura som valmöjlighet. Du måste registrera dig och sen logga in för att betalalternativet ska visas.

 

Wasa kredit Leasing av restaurangmaskiner

Tyvärr kan vi inte erbjuda leasing via vår hemsida i dagsläget men vi kan manuellt ansöka om leasing åt dig. Du väljer själv hur många månader du vill ha din leasing på och du signerar enkelt med Mobilt BankID. Det tillkommer en administrativ avgift och en uppläggningsavgift. Dessa avgifter kan du se innan du undertecknar avtalet med ditt mobila BankID.

 

Aktuell ränta och månadskostnad varierar och redovisas tydligt innan du signerar avtalet. Tänk på att det är firmatecknare som måste signera med sitt mobila BankID.

 

Vad är Leasing?

Leasing är ett sätt att finansiera en persons eller ett företags fordonmaskiner eller inventarier. Så kallad finansiell leasing går ut på att leverantören säljer sina produkter till ett leasingbolag som i sin tur hyr ut dem till slutanvändaren. Leasingavgiften beräknas utifrån finansiella parametrar såsom varans pris, avtalets löptidrestvärde efter löptidens utgång, räntaförsäkringskostnad m m. Så kallad "sale and lease back" går ut på att ägaren till egendom säljer denna till ett företag och hyr den sedan omedelbart tillbaka. Ofta förenas avtalet med ett villkor om att hyrestagaren ska få köpa egendomen vid leasetidens utgång. Hyra och återköpspris beräknas efter detta.

På svenska kan man också säga långtidshyra. Vissa företag gör skillnad på leasing och långtidshyra, men distinktionen finns varken i allmänt språkbruk eller i lagstiftningen.

 Fördelar med leasing

  • Skatteavdrag (gällar endast none-true lease)

  • Inga återförsäljningskostnader

  • Man specialiserar sig på sin kärnverksamhet

  • Skuldsättningsgraden kan ökas på grund av minskade distress costs

  • Ingen transfereringsrisk - Leasingföretaget står för risken

  • Ökad motivation - då leasingföretaget har incitament för att leverera/producera högklassiga produkter för att köparna ska återvända till företaget

  • Främjar mindre företag/organisationer i deras utbreddningsmetod

 

Gastrotech Förskottsfaktura

Vi skickar förskottsfaktura till den e-mail du angivit vid din beställning. När vi fått betalningen för din order skickar vi din beställning. 

Observera att det kan ta någon bankdag innan vi kan se din inbetalning och därför kan det också ta någon dag extra för dig att få din beställning.

Fördelen med förskottsfaktura är att det inte finns någon gräns för ordervärde. Det tillkommer en administrativ avgift på 40kr exkl moms. 

 

11. GARANTIER

  • Vilka garantier gäller för min produkt när jag ska beställa på gastrobutiken.se?
  • Hur lång garanti är det?

 

Många ställer just dessa frågor och i detta hjälpavsnittet ska vi besvara dom så tydligt och bra vi kan så att du som kund ska känna dig trygg med ditt köp.

På alla nya produkter som vi marknadsför med namnet "GASTROTECH" är det full garanti vilket innebär att om någon produkt går sönder inom garantitiden så reparerar vi den kostnadsfritt åt dig. Ibland kan du behöva skicka tillbaka produkten till oss för åtgärd och ibland kan en servicetekniker komma till dig på plats och reparera felet. Det beror på omständigheterna, så som kostnader för frakter och storleken på produkten samt värdet på produkten. Ibland är det tyvärr inte är lönt att reparera en produkt utan vi skickar en ny till dig istället. Det är en bedömning vi gör från fall till fall. För att du ska kunna ta del av garantin så måste du logga in (tryck på menyn uppe till vänster) och fylla i ett reklamationsärende som vi sen godkänner. Vissa tillverkare har längre garantitid och vissa erbjuder endast reservdelgaranti.

 

Garantitid från tillverkare:

Bakers 1 år
Björnblandare (Varimixer) 2 år reservdelsgaranti
Bonamat 2 år
Champion 2 år
CoffeeQueen (Crem international) 1 år
Cool Head Europe 1 år reservdelsgaranti
Elektrotermo 1 år
Elettrobar 1 år
Exxent (Merx team) 1 år
Fimar 1 år reservdelsgaranti
Fribergs verkstäder 1 år
Gastrotech 1 år
Gastroteknik 1 år
Granuldisk 1 år
Haglund Industri 1 år
Hoshizaki 1 år
Hällde 1 år
Infrico 2 år reservdelsgaranti
Inoxtrend 1 år reservdelsgaranti
Kjellström & Persson 1 år
Molins Rostfria 1 år
Patina 1 år
Pizzamaster (Bakepartner) 1 år
Porkka 3 år på Future skåp

 1 år på övriga produkter 

Potis 6 mån reservdelsgaranti
Prismafood 1 år reservdelsgaranti
Rational ugnar 1 år (registrera och få +1år)
RM Gastro 1 år reservdelsgaranti
Robot Coupe 1 år (kontakta RMS)
SDX 1 år
Sitz 1 år
Smeg 2 år reservdelsgaranti
StableTable 1 år
Stayhot 1 år
Storkökstjänst 1 år
Sveba Dahlén 1 år reservdelsgaranti
Wery 1+1 år
Wexiödisk 1+1 år

Uppdaterad: 2020-11-23

 

Produktgarantin täcker endast ursprungliga fel, d.v.s. fel som fanns i produkten vid leverans. Dessa fabrikationsfel ska konstateras av godkänd serviceverkstad, varpå du som kund får en fri reparation, alternativt en ny produkt, samt ersätts för eventuella fraktkostnader. Gäller det t.ex. handhavandefel, transportskador eller felinställd produkt debiterar vi dig kostnaden för reparation och frakt eller utkörning. Det gäller även i de fall som vi inte kan hitta något fel på produkten eller då du orsakat skadan själv. Produktgarantin gäller inte fel som uppstår vid eller efter egen förändring av produktens funktion och utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av produkten. Slitagedelar så som lister på dörrar, värmeelement och strömbrytare innefattas inte av garantin.

Din orderbekräftelse eller kvittens gäller som garantibevis. Förvara dokumentet väl eftersom dokumentet krävs om du behöver utnyttja garantirätten. Observera att garantin kan skilja sig mellan olika leverantörer. Företag får vid köp endast den garantirätt som ges från leverantören, där garantitiden kan variera mellan olika leverantörer. Företag har heller inte någon reklamationsrätt utöver sin garantirätt från leverantören.

 

1. FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR GARANTI

  1. Garantin gäller under förutsättning att skada inte inträffar och anmäls senare än 1 år efter det att maskinen tagits i bruk.
  2. Garantin gäller ej i det fall andra komponenter än medföljande originaldelar använts, eller om montering skett av obehörig fackman.
  3. Vid behov av inkoppling av el i, eller till maskinen skall dessa utföras av behörig fackman.
  4. Vid skada skall Gastro Sweden Tech AB omgående, eller senast inom åtta dagar efter skadans uppkomst och innan reparationsåtgärder vidtas, beredas tillfälle att undersöka skadan. Skulle ej så ske gäller ej garantin.
  5. Åtgärder kan komma att vidta i syfte att minska eller avhjälpa skada gäller ej som medgivande ur garantisynpunkt. Förhandlingar om ersättning innebär ej avstående från invändning om skadeanmälan ej lämnats i rätt tid enligt punkt 1.4 eller varit sakligt ogrundad eller bristfällig.

2. GARANTINS INNEHÅLL OCH FULLGÖRANDE

  1. Gastro Sweden Tech ansvarsskyldighet omfattar kostnadsfritt utbyte av reservdelar, vilka kan härledas till produktionsfel hos fabriker för vilka Gastro Sweden Tech AB ansvarar. Indirekta följdskador såsom nyttjande- och produktionsbortfall, driftstopp och driftsuppehåll, värdeminskning och andra indirekta följdskador, omfattas ej av garantin.
  2. Gastro Sweden Tech förbehåller sig rätten att efter eget val anlita fackkunnigt företag för att åtgärda eventuella skador.
  3. Skulle garantin tagas i anspråk under garantitiden, förlängs därmed inte garantitidens totala varaktighet.
  4. Muntliga sidoavtal gäller ej.

3. ÖVRIGA VILLKOR

  1. Skador eller fel som orsakats av yttre omständigheter, exempelvis brand, vatten, åsknedslag m.m, omfattas inte av denna garanti.
  2. Garanti gäller ej om man inte följt instruktionsanvisningar eller fel förorsakade av ingrepp i maskinen av icke behörig fackman.
  3. Skador som inträffat vid leverans omfattas inte av garantin.
  4. Vid retur av produkt är det du som kund som ansvarar för att leveranser sker utan skador på godset. Packetera alltid produkten väl. Klistra fraktetiketten på paketet och kontakta fraktbolaget för hämtning.